Młodzież z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Oleśnie w tym miesiącu w trakcie pierwszych zajęć koła plastycznego poznała czym jest sensoryka, integracja sensoryczna i zaburzenia sensoryczne. Zajęcia zapoczątkowała krótka pogadanka wyjaśniająca wszystkie zagadnienia związane z tematem.

 

Młodzież dowiedziała się między innymi, że sensoryka najczęściej jest używana w odniesieniu do stymulacji sensorycznej, czyli bodźcowania układów zmysłowych, co jest niezbędne w prawidłowym rozwoju dziecka. Sensoryka to m.in. zapewnienie dziecku takich warunków, w których jego zmysły otrzymają odpowiednią dawkę stymulacji, płynącej najlepiej z naturalnych, codziennych aktywności i zabaw sensorycznych. Świadoma stymulacja sensoryczna pomaga w pełniejszym rozwoju dziecka. Dzięki niej młody człowiek ma szansę na maksymalne rozwijanie się w ramach swoich możliwości. Proste zabawy i aktywności wpływają na napięcie mięśniowe, równowagę, integrację sensoryczną, rozwój mowy, postrzeganie świata jako przyjaznego i ciekawego, poczucie sprawstwa i własnej wartości. Młodzież następnie przystąpiła do samodzielnego wykonania tzw. „gniotka”. Możliwości były dwie:  pierwsza – gniotek z kolorowego balona i mąki ziemniaczanej, druga – z balonów transparentnych i kulek hydrożelowych. Kulki te zostały wcześniej zamoczone w naczyniu z wodą i pozostawione na 24 godziny. I to właśnie hydrożel zrobił największą furorę. Gniotek jest bardzo ciekawym sposobem na rozładowanie emocji oraz na odprężenie. Wychowankowie bardzo chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach oraz zapowiedzieli się na kolejne, które również będą związane z tematem sensoryki.

Aneta Majkut

collage