W ramach akcji "Głośne czytanie" młodzież z Hufca Pracy w Kędzierzynie - Koźlu, jak i uczestnicy z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Namysłowie wybrali się do przedszkolaków, aby poczytać najmłodszym różne bajki. Mali słuchacze z zaciekawieniem słuchali czytanych bajek, a także odpowiadali na pytania, jakie były zadawane przez opiekunki po przeczytaniu każdej bajki. 

Uczestnicy z Hufca Pracy postanowili wybrać się do Publicznego Przedszkola nr 17 w Kędzierzynie-Koźlu i tam przeczytać dzieciom na głos krótkie lecz bardzo ciekawe, edukacyjne książeczki. Zarówno dzieciom w przedszkolu jak i uczestnikom Hufca bardzo spodobało się to czytelnicze spotkanie. Atmosfera była bardzo przyjazna. Dzieci w podziękowaniu za miło spędzony wspólnie czas zaśpiewały nam swoje ulubione piosenki. Pożegnały naszych uczestników uśmiechami i przytulasami oraz zaprosiły na kolejne głośne czytanie, z którego w najbliższym czasie mamy zamiar skorzystać.

Młodzież z Ośrodka Szkolenia i Wychowania natomiast odwiedziła jeszcze młodsze dzieci - a mianowicie odwiedzili pociechy ze żłobka „Elementarz Przyjazny Rodzinie” w Namysłowie. Uczestnicy przeczytali dzieciom kilka bajek i legend, w tym: „O Smoku Wawelskim”, „Kot w butach”, „Brzydkie Kaczątko”, „Kopciuszek”. 

Głośne czytanie dzieciom jest ważnym elementem w procesie rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych u dzieci. Kiedy czytamy głośno, aktywujemy różne obszary mózgu, które wpływają na postrzeganie, zrozumienie i zapamiętywanie tekstu. W przypadku dzieci, głośne czytanie może pomóc w rozwijaniu umiejętności fonetycznych, leksykalnych i gramatycznych, a także wzbogacać ich słownictwo. Ponadto, głośne czytanie pozwala dzieciom na naukę poprawnej intonacji, akcentu i tempa mówienia. Czytając głośno dziecku, należy zwracać uwagę na jego reakcje, np. czy uważnie słucha, czy zadaje jakieś pytania, czy prosi o powtórzenie. Ważne jest również, aby głośne czytanie dzieciom było przyjemne i emocjonujące. Można wykorzystywać różne efekty dźwiękowe, takie jak zmiana tonu głosu czy dodawanie dźwięków charakterystycznych dla opisywanego zdarzenia. Dzięki temu czytanie staje się atrakcyjne i zachęca dzieci do aktywnego udziału w procesie słuchania i zrozumienia tekstu. Nasza młodzież podeszła to tematu z zaangażowaniem, ale i ze wzruszeniem, wspominając swoje czasy dzieciństwa i uczestnictwo w podobnych akcjach propagujących rozwój i integrację społeczną.

 

Justyna Pojasek

Małgorzata Nowakowska

Agata Szpak 

 

3

 

20230427 081658