Tego jak bardzo pomocna jest nowoczesna technologia w naszym codziennym życiu, chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Z całą pewnością można stwierdzić, że każdy z nas jest zależny od technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Nietrudno sobie wyobrazić, co by było, gdyby nagle zabrakło dostępu do Internetu. Większość ludzi straciłaby orientację w przestrzeni, zakłady pracy przestałyby pracować, samoloty latać, pociągi jeździć, nie byłoby dostępu do środków obrotu finansowego… czyli „świat stanąłby na głowie”. Co jednak, gdy korzystania z technologii IT jest zbyt dużo? Dotyczy to dużej części społeczeństwa, ale zwłaszcza młodych, i coraz to młodszych osób. Jaki ma to wpływ na nasze zdrowie i jakie zagrożenia niesie za sobą? To wszystko było tematem warsztatów „Kompetencje cyfrowe”, prowadzonych dla naszych uczestników oraz uczących się klientów zewnętrznych „młodego pokolenia IT”. Podczas warsztatów młodzież wypowiadała się na temat ważności zdrowia psychicznego w kontekście nadmiernego korzystania z zasobów internetowych i negatywnych konsekwencji z tego wynikających, skutków zdrowotnych i społecznych. Omówione zostały „treści internetowe”, ze szczególnym naciskiem na szkodliwe i niebezpieczne, dostępne w Internecie, w tym: przemoc, obrażenia fizyczne, samobójstwa, przyjmowanie środków odurzających, samookaleczenia, wyniszczające diety, rasizm, nienawiść, fałszywe wiadomości, patostreamy, nietypowe i dewiacyjne zachowania seksualne, a nawet pornografię. Dużą wagę kładłyśmy na podniesienie poziomu świadomości związanej z zapobieganiem sytuacjom, w których użytkownik narażony jest na szkody oraz z wiedzą na temat ataków, kierowanych na użytkowników TIK i działalnością przestępców internetowych. Uczestnicy warsztatów poznali metody oszustw cyfrowych, w tym: phishing, smishing oraz vishing. Pracując w zespołach, młodzi wspólnie wygenerowali wiele swoich własnych przemyśleń nt. „Co tracę, korzystając zbyt długo z Internetu i urządzeń mobilnych”. Mowa była także na temat aplikacji i ustawień, pomagających w zachowaniu higieny cyfrowej.

Druga część warsztatów stanowiła o zmianach w kwalifikacjach wymaganych na rynku pracy w erze cyfrowej oraz o ważności kompetencji cyfrowych, jako niezbędnych w funkcjonowaniu na współczesnym rynku pracy. Posiadanie takich kompetencji w dniu dzisiejszym jest niezbędne aby istnieć i być konkurencyjnym na szybko rozwijającym się rynku pracy, a mowa tu o: komunikowaniu się i podejmowaniu współpracy z wykorzystaniem nowych narzędzi, komunikatorów, chatów; umiejętności pracy w grupie, w zespole, z podziałem na role; właściwym doborze narzędzi i platform cyfrowych; myśleniu cyfrowym jako szczególnej umiejętności rozumienia technologii; umiejętności kreatywnego myślenia i podejmowania ciągłej nauki dla aktualizowania wiedzy oraz umiejętności korzystania z dostępnych informacji, analiz oraz wyciągania z ogromnych zbiorów cennych danych. Na zakończenie omawiane były zmiany w oczekiwaniach pracodawców i pracowników, a także nowe możliwości zatrudnienia i perspektywy przyszłości rynku pracy w erze cyfrowej.

Nasze spotkania kierować chcemy do możliwie największej liczby naszych podopiecznych, aby w bezpieczny sposób korzystali z technologii informacyjno-komunikacyjnych, nie narażając się na szkody zdrowotne, psychiczne i społeczne, zyskując dobro dla siebie i swoich najbliższych.

Joanna Taramina  

aak1

aak2