Najczęściej analizę SWOT stosuje się w marketingu bądź w planowaniu stworzenia swojej własnej działalności gospodarczej, jednak okazuje się, że również można wykorzystać ją do pracy nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, chcąc określić swoje szanse i zagrożenia wynikające na przykład z wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Dnia 19.03.2019r. taki element pracy podjęli wspólnie doradca zawodowy i pośrednik pracy z Namysłowa z uczniami z klasy III Gimnazjum kończącymi swoją edukację w Środowiskowym Hufcu Pracy. Zajęcia miały na celu omówienie mocnych i słabych stron z zagłębieniem się w szanse i zagrożenia, jakie mogą wyniknąć z zakończenia obecnej drogi edukacyjnej. Młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach, opowiadając o swoich pomysłach i planach na przyszłość. Wielu z uczestników dzieliło się również swoimi pierwszymi doświadczeniami zawodowymi, które wynikają z praktyk zawodowych. Uczniowie opowiadali, jakie zagrożenia mogą na nich czekać, gdy ukończą dotychczasową edukację, ale również zauważyli wiele szans, które stoją przed nimi po zakończeniu wybranej szkoły. Określenie własnych mocnych i słabych stron pogłębiło wiedzę uczniów na temat pozytywów oraz pasywów, które niesie za sobą życie. Wielkim zainteresowaniem wśród młodzieży cieszyło się również spostrzeżenie i określenie pierwszych form doświadczenia zawodowego, jakim może być staż i płatna praktyka, czy też praca sezonowa, o których opowiadali pracownicy z MCK i PPP Namysłów. Na zakończenie wspólnych zajęć odbyły się również indywidualne rozmowy z uczestnikami, którzy dzielili się swoimi planami na przyszłość w nawiązaniu do tematyki zajęć.

Agata Szpak
Marta Szmitke