W zeszłym tygodniu mieliśmy przyjemność rozpocząć główne działania związane z realizacją projektu pn.: „Jedność w różnorodności - medialnie, kulinarnie, europejsko!”, który jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Działania zostały zainicjonowane przez uczestników Środowiskowego Hufca Pracy w Namysłowie oraz innych jednostek terenowych, którzy opracowali projekt wspólnie z młodzieżą ze szkół z miasta Alytus na Litwie. Głównym celem projektu jest edukacja prozdrowotna, zwiększenie świadomości młodzieży i innych grup społecznych, jak dbać o własne zdrowie poprzez zdrowe odżywianie się i ograniczenie lub wyeliminowanie całkowicie tzw. "jedzenia śmieciowego", jako szkodliwego oraz szerokie upowszechnienie tego tematu w mediach. Ważnym aspektem jest zbadanie kulinarnego dziedzictwa europejskiego poprzez poznanie jego składowych: polskiej i litewskiej kultury kulinarnej i poznanie kanonów kuchni obu narodów. Taka potrzeba zrodziła się w odpowiedzi na pytanie, jak młode pokolenie, żyjące w Europie powinno się odżywiać, aby wyeliminować tzw. „śmieciowe jedzenie”, które poprzez bary szybkiej obsługi wpisało się na stałe w krajobraz kulinarny współczesnej Europy. Podczas 12-dniowych zajęć warsztatowych młodzież stara się odszukać alternatywę do jedzenia typu fast food w dobrym i zdrowym odżywianiu się, szczególnie w kuchni polskiej i litewskiej. Wspólne działania młodzież rozpoczęła od integracji, chcąc się bliżej poznać, co miało na celu utworzenie czterech grup uczestników, którzy będą odpowiadać za powierzone zadania według swoich umiejętności i zainteresowań – grupa filmowa, która zajmuje się opracowaniem filmu instruktażowego o gotowaniu, grupa aranżacyjna – będąca odpowiedzialna za scenografię i wystrój stołu oraz pomieszczenia, w którym ma być nagrywany filmik, grupa kulinarna, która opracowuje proste przepisy na dania i przygotowuje składniki oraz grupa archiwizacyjna- odpowiedzialna za dokumentację wszystkich działań, filmująca warsztaty, w których młodzież bierze udział oraz wpisująca do kroniki najważniejsze wydarzenia. Jednym z wielu działań projektowych jest analiza ankiet żywieniowych przeprowadzona w szkołach w Polsce i na Litwie dotyczących nawyków żywieniowych uczniów oraz analiza filmów o żywieniu, które dają obrazy o tym, jak na przestrzeni lat zmieniały się owe nawyki. Podczas warsztatów z blogerem kulinarnym młodzież zdobyła wiedzę na temat zdrowego odżywiania się i stylu życia, ale także nauczyła się podstawowych umiejętności dotyczących graficznej obróbki filmiku instruktażowego o gotowaniu, który będzie prezentowany na Biesiadzie. Podczas spotkania z dietetykiem młodzież natomiast opracowała piramidę żywieniową oraz nauczyła się zasad savoir-vivre panujących przy stole, ważnym aspektem tych zajęć było wspólne omówienie kanonów dekorowania stołów, które młodzież wykorzysta w kolejnych dniach trwającego projektu. Jednym z elementów działań projektowych są gry miejskie, w których młodzież uczestniczyła we Wrocławiu, gdzie z mapą w ręku zwiedzali miasto trasami przygotowanymi przez litewskich uczestników oraz w Namysłowie, gdzie polska grupa chciała poprzez grę terenową ukazać swoje miasto, zwieńczeniem gry była nauka poloneza na namysłowskim rynku.We Wrocławiu w jednej z najstarszych restauracji w Polsce młodzież m.in.:  mogła poznać tajniki nakrywania do stołu, natomiast podczas wycieczki edukacyjnej do Zakopanego młodzież poznała kuchnię staropolską i góralską oraz poznała kunszt przygotowania i wytwarzania oscypka łącznie z filmowaniem. Każdy dzień działań młodzież wspólnie podsumowuje na wieczornych spotkaniach, gdzie za pomocą „termometru uczuć” przedstawia jakie ma odczucia związane z danym dniem. Przed młodzieżą jeszcze m.in. warsztaty z fotografem, warsztaty z carvingu oraz wyjazd do Biskupina, gdzie uczestnicy będą wytwarzać naczynia z gliny, które będą elementem dekoracji podczas biesiady, która zwieńczy wspólne główne działania projektowe.

 

EU flag Erasmus vect POS ohp

Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Artykuł odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.